Hem | News | Öka butiksförsäljningen med online marknadsföring

Tillbaka till Styrelsen

DIGITAL MARKETING @sv

  • Posted on 1 February 2017

Öka butiksförsäljningen med online marknadsföring

Butikshandeln har under de senaste åren genomgått en stor kris. Tidigare i år stängde till exempel Fona och många andra fysiska butiker är under allt större press från internet handeln. Men de fysiska butikerna och butikskedjorna har bättre kort på handen än vad de själva är medvetna om. 

Av Christian Kongsted – Senior Online Consultant, NetBooster Nordic.

Under många år har marknadsföring online och försäljning i fysiska butiker varit två skilda världar men de kopplas nu samman genom mobilen. Konsumenterna använder i allt större utsträckning mobilen för research som en del av processen mot ett köp.

Internet handeln har under de senaste åren ökat rejält men 80 procent av handeln sker fortfarande i de fysiska butikerna. Som ägare av en butik eller butikskedja har man därför några stora fördelar jämfört med rena webbutiker, vilket även stöds av de helt nya annonseringsmöjligheterna från Facebook och Google.

En av utmaningarna för butikerna har varit att mäta effekten av att ha en annons i tidningen, på samma sätt har det varit svårt att ta reda på exakt hur mycket försäljning en Facebook-annons har genererat i fysisk butik. Både Google och Facebook har precis lanserat en rad nya annonsformat som kan förändra denna bild. Under de senaste månaderna har de två Internetjättarna lanserat så kallade “Store visits”-annonser där företag kan annonsera lokalt runt sina butiker, till exempel inom en radie av 2 km. De kan sedan, med en mycket hög träffsäkerhet, mäta antalet användare som faktiskt besöker en butik baserat på mobil aktivitet.

Vill du veta mer om hur du kan använda den nya typen av annonsering från Facebook och Google? 

Kontakta

 

personalised-marketing-2 

Mätningen av butiksbesök baseras på information från användare som har aktiverat platstjänster på sin smartphone. Detta gör det möjligt för annonsörer att, med mycket hög träffsäkerhet, utvärdera om de som ser en annons sedan besöker butiken.

Oavsett om man har en enda butik eller hundratals butiker är det avgörande att man kan locka kunder till dem. De nya annonsmöjligheterna gör det möjligt att visa vilken butik som är närmast och användaren kan även använda telefonens kartfunktion, vilket gör det enkelt att snabbt hitta butiken. Det är nu möjligt för butikskedjor att snabbt skapa dynamiska, lokala annonser för varje enskild butik. På Facebook är vägvisaren till butiken till och med inbyggd i annonsen och potentiella kunder kan se adress, öppettider, webbplats och en uppskattning av hur lång tid det tar att gå till butiken. 

I ett test nådde den franska varuhuskedjan E.Leclerc ut till 1,5 miljoner människor inom 10 km runt sina varuhus och testet visade att 12 procent av dem som klickade på en annons senare besökte en av butikerna under de kommande sju dagarna. Som annonsör har man även möjlighet att följa spåret hela vägen till själva försäljningen i butiken. Facebook gör det möjligt att koppla sina försäljningsdata tillbaka till annonserna och lära sig mer om butiksbesökarna genom att se deras demografiska data.

Utmaningen är naturligtvis att köra kampanjerna på ett sätt så att användarna inte känner att deras integritet överskrids. Tekniken bygger på att besökare tillåter att placeringen av deras smartphone förs vidare till Google eller Facebook, vilket gör det möjligt att mäta när användarna befinner sig i butiken. Det faktiska besöket i en affär är dock aldrig sammankopplat med användaren som individ då data summeras i anonyma siffror. Vill användarna inte att Google, Facebook eller andra tjänster vet var de befinner sig så kan de ändra inställningen så att denna information inte lämnas ut. Oavsett om man aktiverar platstjänster eller inte så delar varken Google eller Facebook information om individuella besökare i butiker och därmed bör man utan problem kunna undvika de negativa effekter som kan uppstå av att den fysiska platsen mäts. 

Under de senaste åren har man sett att många webbutiker etablerar fysiska butiker men nu är det de fysiska butikernas tur att reagera och i högre grad satsa på marknadsföring online. 

 



 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? <<

We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and the public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicerad av NetBooster (Group)