Hem | News | This time it’s personal

Tillbaka till Styrelsen

DIGITAL MARKETING @sv

  • Posted on 30 January 2017

This time it’s personal

Personlig marknadsföring tar över alltmer på nätet. Vi är på väg in i en ny tidsålder där reklam blir så riktad mot användarna att den inte längre uppfattas som en olägenhet utan mer som en service. 

Av Christian Kongsted, Senior Online Consultant

Har du undrat varför du på nätet förföljs av banners för ett par skor du redan köpt? Eller varför ditt gym skickar dig information om en zumbaklass i Stockholm, när du bor i Malmö?

Då tillhör du troligtvis de som kommer att känna sig mer bekväma med den typ av reklam vi kommer att exponeras för inom 3-4 år. Många upplever fortfarande reklam som irriterande och ovidkommande men den bilden kommer sannolikt att förändras under de kommande åren. Stora aktörer samlar idag in enorma mängder data om oss som i framtiden kommer att användas till personligt riktad reklam som kommer att vara mer relevant än vad vi tidigare sett. Vi går mot en tid där gränsen mellan annonser och användbara tjänster närmast helt kommer att suddas ut.

Världens mest populära sociala webbplatser och appar som Facebook, YouTube och Instagram har blivit framgångsrika då de erbjuder tjänster som är helt personligt anpassade. Man optimerar sitt nyhetsflöde på Facebook och gör det unikt genom att själv bestämma vad man vill se. Sökningar på Google är också personligt anpassade, så våra sökresultat matchar de preferenser sökmotorn antar att vi har. På samma sätt upplever vi nu att annonser på nätet i allt högre grad blir personligt anpassade, ända ner till den enskilde användaren. Än så länge fungerar systemen långt ifrån perfekt men redan idag är de annonser vi ser är lite mer relevanta än de vi såg fem år sedan.

Denna trend kommer att fortsätta.

Larry Page, en av Googles grundare, fick nyligen frågan om han såg ad-blockers – det vill säga programvara som blockerar annonser – som ett problem. Han svarade att det inte är ad-blockers som är problemet utan dåliga annonser. Det handlar enligt Page om att skapa annonser som konsumenterna inte vill välja bort.

2016: Ett statiskt Internet

Medan stora företag som Google och Facebook har insett värdet av att använda användarnas data på nya konstruktiva sätt och erbjuda individualiserad service, så är 99,9 procent av alla andra webbplatser inte personligt anpassade. Det vanligaste är att samma version av webbplatsen visas för alla användare – oavsett kön, ålder och vilken del av landet man bor i och oavsett om man har besökt webbplatsen tidigare och eventuellt har köpt något

Det kommer att förändras under de kommande fem åren.

Ägaren av en webbplats har vanligtvis en hel del information om besökarna. Det kan till exempel vara information om vilka sidor på webbplatsen användaren har besökt tidigare. Låt oss säga att en användare tidigare har kollat på kök på IKEAs hemsida. Då kan man anta att det är kök användaren är intresserad av och det finns därför ingen anledning till att förstasidan av IKEAs hemsida visar billiga sängkläder nästa gång personen besöker IKEA online. Nästa gång kan förstasidan anpassas så att den visar besökaren mer relevant information om kök.

På samma sätt kan man som webbplatsägare få mycket annan betydelsefull information. Som ägare av en online-butik kan man till exempel få information om användaren har köpt något tidigare och vilket kön, ålder och geografisk placering användaren har. Allt detta kan användas för att bygga den perfekta, personligt anpassade förstasidan.

Webbplatsen inleder en konversation med användarna

Många företag kommer i framtiden att använda webbplatsen för att konversera med sina användare. Man kan till exempel föreställa sig ett choklad- och konfektyrföretag som genom sin webbplats för ett samtal med sina användare. Varje gång man besöker webbplatsen får man en fråga som man kan välja att svara på eller inte. Till exempel kan webbplatsen fråga om man föredrar vit eller mörk choklad. Om man svarar på frågan sparas informationen – med användarens tillåtelse, förstås – och nästa gång man kommer tillbaka får man en ny fråga, som kan ge webbplatsägaren en bättre bild av vem användaren är. Denna information kan sedan användas för att ändra all efterföljande kommunikation, både på hemsidan och i e-mail, för att återspegla preferenser hos användaren. Detta säkerställer en mycket mer relevant och personlig kommunikation vilket i slutändan leder till nöjdare kunder och ökad försäljning för företaget.

 Vi går från ett paradigm där användarna är åskådare till en situation där de är en samtalspartner i en dialog som syftar till att stärka och förbättra relationen mellan användaren och företaget. Vilket – om det görs på rätt sätt – kommer leda till att försäljningen och reklamen inte uppfattas som en olägenhet, utan tvärtom som mycket relevant.

Vill du veta vad personligt anpassad marknadsföring innebär för din verksamhet och hur du kan dra nytta av det? Kontakta din lokala NetBooster Agency eller post till: info.dk@netbooster.com

 

       google-search-screenshot

Google-sökning skärmdump om författaren. Google samlar information om oss och du kan kolla upp det i Google under “Annonspreferenshanteraren” länken.

  


 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now! <<

 

 

Publicerad av NetBooster (Group)